Модель функціональної системи для визначення компетентності
Модель функціональної системи для визначення компетентності
Компетенція – це сукупність поводжень, що є результатом знань, умінь, навичок і особистих якостей студента, які необхідні йому для успішного виконання необхідних завдань.
Компетентність – це володіння студентом відповідною компетенцією, що містить його особисте ставлення до предмета діяльності.
Функціональна система компетентності (ФСК) – це система, сформована для досягнення заданого корисного результату (компетентності) у процесі свого функціонування.
Розробка моделі компетентності в системі "КАРКАС" припускає такі етапи:
1. Побудова онтології предметної області.
2. Кваліметрія (ентропія) інтелектуальної й практичної компетентно-стей.
3. Тестування онтології.
Модель компетентності – це перелік компетенцій із конкретними показниками їхніх проявів у професійній діяльності. У модель входять компетенції, що найбільш важливі для студента з інформатики.
Ефективна модель припускає розробку профілів компетенцій – наборів компетенцій для різних рівнів вивчення інформатики у ВНЗ (наприклад, перший курс фінансового факультету – ЗУН (знання, уміння, навички) зі MS Office та Інтернет-технологій, другий курс фінансового факультету – ЗУН зі СУБД Access і MySql та Інтернет-технологій і т. д.). Приклад ієрархічної моделі ФСК з інформатики наведений на рис. 6.3, в якій виділені функціональні підсистеми, що визначають відповідні ключові компетенції.
Алгоритм побудови ФСК у системі "КАРКАС":
1. Описати компетенції, необхідні студентам для предметної області.
2. Розробити кваліметрію інтелектуальної й практичної компе-тенцій.
3. Проаналізувати ефективність кваліметрії (при необхідності внести коректування).
4. Виділити ключові компетенції.
5. Побудувати модель компетенції з предметної області:
визначити компетенції для кожного розділу дисципліни;
побудувати орієнтований граф зв'язків компетенцій.
6. Розробити методи оцінювання компетенції (інтерв'ю, тести, ситуаційні завдання, бізнес-симуляції).
7. Побудувати онтологію предметної області (увести атрибути, об'єкти, встановити відносини між об'єктами (написати правила й фрейми).
8. Зробити тестування бази знань.
Для ФСК MS Excel виділено такі ключові компетенції: інтерфейс Excel; (x1)::обробка введення даних; (x2):форматування; (x3): формули, імена осередків, посилання; (x4): дДіаграми; (x5): макроси, зведені таблиці; (x6): консолідація; (x7); різне. (x8).
Число можливих логічно рішень для якісної оцінки ступеня компетентності дорівнює 280 = 8 (об'єкти) х5 (рівень компетентності) х7 (ступінь компетентності). Тест для оцифрування компетенцій містить понад 300 питань.
Ступінь компетентності: дуже висока 10; висока 9; дуже хороша 8; гарна 7; помірна 6; низька 5; дуже низька 4.